Endast tomten är vaken

Nu har man jullov. Och fan vad det är skönt.

Är hemma nu, slår in julklappar och hittar på rim med pappsen min. Ska nog lacka dem imorgon också, dan före dopparedan. Det är så nära till jul nu och man inser hur högen av klappar under granen växer och växer. Roligast kommer att bli att se hur glada ens nära och kära blir när de öppnar julklapparna.

Vi gade skolavslutning i Rudbeck idag, och trots majoriteten som valde att hoppa över den gick jag. Så vi var inte många som satt i klassrummet och fikaden med nya mentorn, men då blev det fler peppisar till oss! Efter detta var det julshow i aulan och dne som stod ut mest var självfallet vår mentor som ska gå i pension till våren. Hon skulle sjunga en låt på franska och man liksom höll tummarna för henne. Det gick bra, och hon fick stående ovationer.

Sedan bar det av till pulkabacken med tjejerna, på med mössar och vantar och iväg. Nedför kullen i hisnande fart med känslan av frihet. Härlig känsla, vi hade riktigt roligt. Har inte åkt pulka på evigheter så det var väldigt kul. Därefter gick vi till Stinsen där jag köpte sista julklappen - helt klar är jag nu. Skönt är det. Riktigt skönt.



M
idvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.      
 

/Viktor Rydberg

                 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0