Ett besök på IKEA

Ah - IKEA! En enorm byggnad fylld med sängar, stolar, fika, köttbullar och blå IKEA-påsar. Ja, och så får man ju inte glömma de älskade paren som går hand i hand för att finna nya möbler, den flitige studenten som går på deadline, koffein och en jäkla massa förtroende åt sin smak av design (vilket kommer resultera till en komplott av övertänkta accesoarer till lägenheten) och tillslut de skrikande barnen som sliter i trötta mamma och trötta pappa som bara vill dra den där vagnen utan en massa fripassagerare på.
   Japp. Det var dags att åka tillbaka och minnen passerar framför mina ögon. Men nu inser man en massa annat roligt också, inte bara dem underbart doftande köttbullarna (fattar inte hur de fortfarande kan hålla priserna så låga: 16 kr för köttbullar, potatis och annat smått och gott! Helt otroligt!) Köttbullarna är definitivt en viktig del av mitt liv. Ja, du måste ju veta hur stor betydelse de har om du själv smakat dem! Inga köttbullar, ingen IKEA.

Nr 1. Stolarna
Min favoritsysselsättning på IKEA är ju att provsitta alla stolar och fåtöljer som finns framme. Tyvärr fick jag idag inte gå igenom hela möbelavdelningen, utan hann bara prova 5-6 st, men jag hade troligtvis testat ett antal fler om jag fått. Detsamma med sängarna, jag och syrran brukar kasta oss över de himmelskt vackra sängarna med ett 20-tal kuddar över sängkastet och sjunka djupt ned i madrasserna. Roligt, skönt och stickande i fingrarna, man vill ju skaffa en egen lägenhet redan nu känner man, åtminstone efter ett sådant här besök.

Nr 2. Namnen
Precis som nästan alla andra möbelaffärer har man namngett varenda designade del med ett lustigt namn. Ibland stöter man på vanliga namn, som Oskar, Ylva, Mimmi osv. Dock stötte jag idag på snarare smickrande ord än namn. Jag läste på lapparna; Snäll, Vänlig, Fantastisk osv. Då kan man ju undra - lyder de under "Expert"s slogan: Vi är vad vi heter? För om ett paket servetter heter "Fantastisk", ja då är dem väl fantastiska också. Eller?

Nr 3. Bråken
IKEA har ju trots allt ett jäkligt brett sortiment av allt man behöver i huset. Då uppstår det då och då lite konflikter familjen emellan. Som idag skulle vi köpa nya äggkoppar och mamma ville ha ett par vita. Jag och pappa höll på dem blå och det vart lite käbbel för en stund. Men egentligen - vad spelar det för roll? De är ju bara äggkoppar! Men när man är på IKEA så ska man ha det man vill ha, tydligen. Kanske affären frambringar en lust att argumentera? Hursomhelst vann jag och pappa genom demokrati och mamma slängde surmulet ner de blå äggkopparna i IKEA-påsen. 

Nr 4. Mat innan avfärd
Direkt efter kassorna, när man köpt allt man plockat på sig, ligger en disk med ett urval mat. Ganska smart att placera den där, folk måste ju bli trötta av att släpa och kånka på prylar, men vad som tar mest luft ur en är väl när man tömmer plånboken. Pappa och jag köpte i alla fall varsin mjukglass (den första i år, johooo!) och vi kom underfund med varför kön var så kort - allt vi fick var två tomma våffelstrutar. Man fick själv gå och fylla på glassen i en maskin. Lite annorlunda må jag säga, men smart ändå, mindre jobb för personalen och kortare köer. När vi stod i den andra kön till glassmaskinen var två småpojkar före. Den ena hjälpte den andra fylla på glassen, men den yngtse pojken som fick hjälp började gråta när han fick sin glass. Mamma kom rusande förstås, skämdes när vi stod där och såg på tumultet. Ungen skrek, till min stora förvåning: "Jag vill inte ha så mycket!" Jag trodde alla barn ville ha mycket glass! Mamman var tvungen att äta upp hälften innan pojken slutade gråta.

Med ett par sammanfattande ord - IKEA är charmigt... men det tär på krafterna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0