Upplevelser i vår generation

Jag har fundrat lite. Om jag om förhoppningsvis sisådär 20 år har barn skulle det vara coolt att ha saker att berätta från sin egen uppväxt. Ni vet, saker som tillhör historien! Lite som mina föräldrar, dem växte upp under kalla kriget (skitsmå var dem, men i alla fall, det är stort!). Jag kunde t o m fråga pappa lite om det lagom till historiaprovet. Så vad har jag, eller vi, fått uppleva? Vad har våran generation att erbjuda för anekdoter? Jo, här har jag skapat en liten lista på saker som vi om 20, 30 år ska kunna berätta om, både bra och dåliga saker, som omskatat eller på annat sätt satt sitt märke i det förflutna.

1. Vi levde och växte upp med Michael Jackson, som gick bort 2009.
2. Vi fick uppleva World Trade Centers fall den 11 september 2002.
3. Vi fick vara med om den stora tsunamivågen som kraschade mot Thailand 2004.
4. Vi växte upp med VHS, som senare kom att domineras av DVD.
5. Vi växte upp med Astrid Lindgren, som gick bort 2002. 
6. Vi fick vara med om när USAs första afroamerikanska president någonsin valdes, Barack Obama 2009.
7. Vi växte upp med tecknade filmer (kommer antagligen övertas av animerade för gott)
8. Vi levde under 50-öringens sista tidsålder.
9. Vi fick uppleva ett millenieskifte, till 2000-talet.
10. Vi växte upp tillsammans med Internets stora expansion.

Har ni något annat på lager? Annars tycker jag att det är en ganska så maffig lista. Vi kan sitta med våra barn/barnbarn eller bara unga människor och berätta hur det var "på vår tid..."

 

RIP.


Kommentarer
Postat av: olivia

ANNA LINDH!

2009-10-24 @ 18:50:48
Postat av: Frida

Ja ANNA LINDH!!! Och euron...

2009-10-24 @ 22:24:45
URL: http://fridas1000tankar.blogspot.com
Postat av: felicia

med wtc's fall kom ju hela kriget mellan irak och usa... sen var det ngt snabbt krig mellan georgien och ryssland nyligen eller hur? CD:n tog över efter kasettbanden, mp3 och andra digitala ljudformat tog över CD'n.



finns mkt mer (:

2009-10-24 @ 23:57:28
Postat av: Sandra

jaa det finns ju asmkt egentligen, om man bara tänker efter ;)

2009-10-28 @ 18:17:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0