Svinvaccin - ja eller nej?

Nu har man hål, och när jag säger "man" så menar jag mig, förstås. Sandra - idiotförklarad. Haha. Nej men jag är uttråkad. Tänkte därför roa mig med lite debatteringar om ett väldigt aktuellt och omtalat ämne just nu. Du kan kalla det vad du vill: sjukdom, influensa, svinis. Men jag talar i alla fall om svininfluensan.

Nu har det gått ett tag och influensan har fått härja genom Sverige och resten av världen. Fler och fler runt omkring mig har tagit vaccinet mot svininfluensan, medan andra säger att det är onödigt, att det ändå bara är en vanlig influensa eller att det värsta är över. Dessvärra har jag hört att det inte är över, men vad vet jag? Vad jag säkert vet är att jag är förvirrad. Snurra-runt-i-mörker-med-en-ögonbindel-vilsen, fastklämd mellan ett dilemma - ta sprutan eller inte.

Jag läste tidningar, för ovanlighetens skull, och majoriteten av alla läkare säger att man ska ta vaccinet. Dels för att det är taskigt mot andra som faktiskt klarat sig från fluensan och blir då smittad av den som inte vaccinerat sig. Av mina undersökningar har jag hitills fått veta att biverkningarna är ont i armen eller hela kroppen, feber i vanligast en men även flera dagar, hängig och trött och, förstås den mest omtalade konsekvensen - gå baklänges. Ja, det var då någon liten amerikan som påstår att efter att ha tagit vaccinet kunde hon (eller var det han?) endast gå baklänges och springa framlänges. Jag tyckte det var absurt, att det var ett trick att få uppmärksamhet eller mätta medias hungriga käftar, men så säger en i min klass att hans sysslings ungar också bara kan gå baklänges! Min första tanke är: ungar? Barn har ju en väldigt livlig fantasi. Nej, det går jag inte på. Eller? 

Så pappa var fast besluten att få hela sin familj vaccinerad. Det avr väl bara min syster som tvekade inför biverkningarna. Men så häromdagen, då pappa besökte min farbror och hans fru, sade hon att hon tyckte att vi skulle avstå från vaccinet. Och hon är sjuksköterska. Hon tyckte det bara var skit i sprutan, med kvicksilver och allt. Tja, jag kan ju bara säga att de flesta vaccin har kvicksilver i sig, men jag kan ju inte uttrycka mig särskilt professionellt i den frågan då jag egentligen inte vet ett skvatt om området.

Just nu balanserar jag på en knivsegg. Jag bryr mig inte längre, jag kan lika gärna köra ole dole doff. Vad som skrämmer mig är väl de bieffekter som vi inte vet och som faktiskt kan ske i framtiden. Det behöver inte vara just att gå baklänges, utan det kan ju bli värre konsekvenser.
Vad tycker ni? Har ni tagit/inte tagit sprutan? Varför/varför inte? Jag skulle gärna behöva lite hjälp med min beslutsångest...

           

Kommentarer
Postat av: olivia

Här är mitt försök att vara endast infomativ och opartisk: http://www.rudbeck.se/news.asp?newsItem=3844

2009-11-24 @ 14:09:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0