Dags för dumplings!

Hade en väldigt intressant kinesiskalektion idag. Vi skulle laga traditionell kinesisk mat - dumplings! Det kan liknas vid stora degklumpar med kött/grönsaker i. Så hela klassen fick gå till hemkunskapssalen (som jag inte ens visste fanns, jag visste inte ens att korridor L existerade i Rudbeck!), sätta på sig förekläden och börja kavla. Xiangling hade i alla fall redan förberett degen, så vi skulle rulla ihop till små bollar och sen kavla ut dem med små underliga kavlar utan handtag, en liten pinne helt enkelt. Sen var det en särskild teknik man skulle använda när man kavlade, men den lärde Xiangling mig och sen tyckte hon att jag var jätteduktig! Ja, tydligen tycker hon att jag är "praktiskt taget som en kines". Nja...

Sedan skulle de kokas. Detta efter att på ett ännu underligare sett knipa igen degklumpen med fyllningen inuti. Vår grupp gjorde typ dubbla satsen, råkade sätta oss bredvid Xiangling och få hela hennes degsats också! Så när alla grupper satt med ett fat var på sina bord hade vi ännu en kastrull med dumplings på spisen. Jag kan väl säga att fyra-fem stycken kan man äta, sen smakar det bara sliskig och degigt. Men såsen Xiangling gjorde var riktigt god! Ja, och sen tog det en tid att äta när jag fick pinnar som bestick. Är inte den bästa med dem.

Jag tyckte det var kul att lära sig något nytt. Lite annorlunda teknik, annorlunda kulturell mat. Det borde vi ha gjort i hemkunskapen i högstadiet, istället för de där jädrans "nyttomuffinsarna" med banan och utan socker. Uäck! Inte för att man lagade mycket mat i högstadiet över hvudtaget, det var mest konsumentkunskap och hur man skulle tvätta och stryka kläder. Suck...

                       


Kommentarer
Postat av: Andrea

Det låter roligt! :D Skulle vilja testa det på vår hemkunskap ;)

2009-10-17 @ 23:26:15
Postat av: Sandra

ja gör det! faktiskt skit kul! :)

2009-10-18 @ 10:52:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0