Akta dig för mentala fällor!

I slutändan handlar det mesta om den mentala kapaciteten. Omedvetet inbillar vi oss saker, och egentligen, hur ska vi veta vad som är sant och inte?
   Ta kaffe som exempel. Kaffe sägs pigga upp rejält, vissa har som regel att inte dricka efter klockan fyra på dagen eftersom att de då inte kan sova på kvällen. Andra tar det som ett uppvaknande till frukost. Men egentligen, är det inte bara koffeinet som gör oss beroende, blir vi verkligen så pigga som vi tror? Nu ska jag inte dra förhastade slutsatser eftersom att jag inte är en kaffeexpert (eller kaffe-fan för den delen), men kan det vara så att det mesta bara är en inbillning?
   Eller mediciner. Tänk om den där huvudvärkstabletten inte innehåller en massa magiska bakterier som stimulerar värken? Tänk om det är en tom tablett, en kapsel med luft, med tillsatt dålig smak, för att lura din hjärna? Jag har faktiskt upplevt det. När jag var liten kunde jag knappt åka bil i en halvtimme utan att må illa och efter någon timme behövde jag kräkas. Så jag tog åksjuketabletter. En gång inför en lång resa frågade jag mina föräldrar om jag skulle få en sådan mirakeltablett. De sade att de redan lagt det i min frukost, i en av Havre Fras-kuddarna jag åt till frukost... okej, ja, jag var lättlurad som barn, men vem var inte det? Så jag satte mig i bilen och tänkte: nu har jag ju tagit åksjuketabletten så jag kommer inte att må illa. Och det gjorde jag inte heller. Kan vissa mediciner och tabletter vara till för den mentala biten?

Haha,
ibland tycker jag om att analysera. Att gräva i tankar och teorier och sådant. Ja, fast inte alltför mycket, dock. Så jag tror jag slutar nu :)
POK

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0