Var det bättre förr?

Jag vet att det handlar mycket om framtiden just nu, med gymnasiet och hela den paraden, men ibland flyr jag tillbaka till barndomens blurriga dagar i bakhuvudet... ja, det märks väl när jag gör en "Scrubs-J.D-min": tittar snett uppåt och snörper på munnen lite sådär fundersamt. Ha, som om man ser sin egen tankebubbla va? Det skulle allt va bra fiffigt. 

Nu kommer jag ställa en fråga många innan mig tidigare ställt: Var det bättre förr?
- Pensionärer säger: Ja,
allting var långsamt och okomplicerat! (De syftar då på tunnelbanor, datorer, mobiltelefoner odyl. Avundsjuka? Nä, det är tveksamt. Vill inte påstå något så respektlöst.)
- Ungdomar säger: Nej, då levde vi ju på stenåldern, helt utan globalisering och Internet. Hallå?! Daa?
- Jag säger: Det beror förstås på. Detta säger jag inte för att inte välja någons sida (väger ju förstås över till ungdomarnas val, det är ju ändå min natur och min livsstil) utan för att det har hänt och kommer fortfarande hända både dåliga och goda saker genom alla tider. Fast jag får väl dock säga att det förflutna kan ha varit, eller nej, var väldigt brutal! Tänk efter: krig, kolonier, "vita" mot "svarta", världskrigen, nazism, slaveri osv... Usch, nej, tillbaka till historialektionen... Jag tänker då inte dra upp årtal av konflikter och reflektera över dem, NEJ.

Vad jag vill ha fram är väl det att vi kommer alltid sakna det vi hade då, som den glassen, den låten, det tv-programmet eller faktumet att man passade i allting man satte på sig, för egentligen, man brydde sig inte. Men blir dagens människor bortskämda med elektronik, farten och glansen? Var det bättre förr? Nej, det var enklare förr. Jag tror det är det som alla försöker säga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0